În istoria de peste cinci sute de ani a tiparului, mijlocul secolului al XIX-lea a reprezentat un punct de cotitură: apariţia pe piaţa cărţii a unui fenomen aparte, bestsellerul, care a schimbat din temelii tendinţele producţiei editoriale, criteriile de evaluare şi mentalitatea publicului. Frédéric Rouvillois reface istoria pasionantă a acestor cărţi cu destin neobişnuit, începând cu Coliba unchiului Tom (1853), trecând prin romane precum Pe aripile vântului sau seriile de romane poliţiste având eroi precum Hercule Poirot sau James Bond şi sfârşind cu romane apărute în zilele noastre, seria Harry Potter, Codul lui Da Vinci sau Alchimistul. Autorul subliniază rolul crucial al presei scrise şi apoi audio-vizuale (inclusiv în manipularea publicului), rolul adaptărilor pentru marele şi micul ecran, precum şi al metamorfozelor suferite de publicul cititor însuşi, bombardat cu o literatură facilă, scrisă după reţetele sigure ale succesului imediat. Fenomenul bestseller rămâne o problemă deschisă, spune Rouvillois în concluzia cărţii sale: „sucesul literar scapă explicaţiei raţionale, e tehnic irepetabil şi în esenţă rămâne imprevizibil“. Text preluat de pe humanitas.ro

Daca sunteti interesati de istoria cartilor, aceasta carte va ofera o introducere placuta in acest domeniu. Fenomenul de industrializare a cartii ne este dezvaluit atat din perspectiva autorilor, cat si a editorilor. Cum se scrie un bestseller? Cat de mult ar fi dispus un autor sau un editor sa riste pentru a obtine un bestseller? Oare chiar exista bestsellere sau e doar o inselatorie bazata pe numere? Lucrurile nu sunt intotdeauna ceea ce par, mai ales atunci cand e vorba de numere. Odata cu aparitia mijloacelor tehnice de producere a unei carti in zeci de mii de exemplare, ne confruntam cu o definitie a bestsellerului aflata intr-o continua schimbare. Bestsellerul de azi, nu mai este bestsellerul de maine, o carte necunoscuta scrisa acum 50 de ani, devine bestsellerul de saptamana viitoare. Oare mai mult, inseamna mai bun? De ce este J. K. Rowling mai bogata decat regina Angliei, si cum a reusit sa vanda in 2 zile 2 milioane de volume? Industria cartii trece printr-o transformare majora datorata Internetului si televiziunii, iar acest amestec de tehnologie a dus la rezultate uimitoare. De exemplu, orice carte prezentata de Oprah in clubul ei de lectura devenea instant bestseller. Cartea lui L. Ron Hubbard, parintele-ticnit al scientologiei, Battlefield Earth, a fost multa vreme bestseller, dar chiar avem de-a face cu un bestseller daca scientologii sunt fortati sa cumpere cat mai multe volume din scrierile liderului lor? Multe carti devin bestseller doar din cauza scandalului din jurul lor: Versetele Satanice au devenit bestseller din cauza cenzurii. Alte carti sunt bestseller deoarece arata „inteligent” pe raft: Scurta Istorie a Timpului, o carte foarte populara printre cei cu doctorate in fizica, dar complet opaca cititorului de rand care insista sa o cumpere. Asa ca va intreb: ce este un bestseller?

LĂSAȚI UN MESAJ