Etica situationala e o teorie etica crestina ce a fost dezvoltata in 1960 de catre preotul episcopal Joseph Fletcher. Lucrarea sa „Situation Ethics”, a pus bazele miscarii etice moderne. De la aceasta lucrare incoace, majoritatea publicatiilor despre etica situationala faceau referire la modelul prezentat in lucrarea lui Fletcher. Fletcher a mai fost totodata si preot episcopal, membru al Consiliului Educatiei Pentru Eutanasie si un suporter al planificarii familiale. Era de acord atat cu avortul cat si cu eutanasia.
Teoria lui ne spune ca in anumite situatii principiile morale pot fi abandonate, daca acest abandon favorizeaza Dragostea. Principiile morale la care face Fletcher referire sunt cele crestine, iar tipul de dragoste la care face referire e dragostea „Agape”. „Agape” e un termen ce provine din limba greaca si inseamna dragoste absoluta, universala, neschimbata si neconditionata pentru toti oamenii. Fletcher credea ca formarea unui sistem etic bazat pe iubire exprima cel mai bine notiunea „iubeste-ti aproapele”, pe care Iisus a promovat-o in Noul Testament. Fletcher a incercat, cu ajutorul eticii situationale, sa gaseasca o cale de mijloc intre etica legalisma ( formala ) si cea antinomica ( fara reguli ). Fletcher credea ca nu exista legi absolute cu exceptia celei a Dragostei „Agape”, toate celelalte legi puteau fi abandonate daca procedand astfel se putea obtine o „cantitate” mai mare de dragoste. Etica situationala e teorie a consecintelor, o teorie preocupata de rezultatul unei actiuni, in cadrul careia scopul poate scuza mijloacele.
Etica situationala si utilitarismul sunt asemanatoare in aparenta, dar nu este asa. Scopul utilitarismului e un bine cat mai mare pentru cat mai multi oameni, iar scopul eticii situationale e crearea unei „cantitati” cat mai mari de dragoste. Etica situationala mai poate fi considerata ca facand parte din proportionalism (nu ignora un principiu decat daca exista un motiv „invers” proportional care sa justifice asta ).
Fletcher si-a bazat modelul pe un verset din Noul Testament ( Ioan 4:8. Cine nu iubeste, n-a cunoscut pe Dumnezeu; pentru ca Dumnezeu este dragoste. ).
Conform acestui model, decizia finala trebuie luata in baza circumstantelor unei situatii particulare, si nu in baza unei Legi fixe. Singura absoluta e Dragostea. Ea trebuie sa fie motivul din spatele fiecarei decizii. Cata vreme Iubirea e intentia ta, scopul justifica mijloacele. Justitia nu se gaseste in literele Legii, ci in distribuirea Dragostei.
Principiile eticii situationale
1. Pragmatismul – Decizia luata trebuie sa fie practica si sa functioneze.
2. Relativismul – Toate situatiile sunt relative; eticii situationali evita sa foloseasca cuvinte de genul „intodeauna” si „niciodata”.
3. Pozitivismul – Intreaga etica situationala se bazeaza pe faptul ca o persoana alege, fara a fi constransa, sa creada in dragostea Agape, asa cum este ea descrisa de crestinism.
4. Personalismul – Persoanele legaliste cred ca oamenii ar trebui sa actioneze in beneficiul legii, in timp ce eticii situationali considera ca legile ar trebui sa lucreze in beneficiul oamenilor.
5. Un singur lucru este bun intrinsec, acel lucru e Dragostea si doar Dragostea.
6. Legea suprema a crestinismului e Dragostea si nimic altceva.
7. Dragostea si Justitia sunt unul si acelasi lucru, deoarece Justitia nu e nimic altceva decat distribuirea Dragostei. Justitia e Dragostea crestinului care isi calculeaza si anticipeaza datoriile, obligatiile, oportunitatile, resursele -Justitia e Dragostea care incearca sa faca fata situatiilor in care e nevoie de distribuirea ei.
8. Iubeste binele vecinului tau, fie ca il placi sau nu.
9. Singurul lucru care justifica mijloacele, e scopul si nimic altceva.
10. Deciziile bazate pe Dragoste sunt facute situational, nu prescriptiv.
Exemplele lui Fletcher
– un pacient dintr-un spital iti zice ca mai are putin timp de trait. Doctorii ii pot da un medicament odata la 3 zile ( care costa 40 RON ), si care il va tine in viata in urmatorii 3 ani, iar daca nu va beneficia de acest medicament, va muri in 6 luni. Pacientul are o asigurare de viata de 100.000 RON, daca ia medicamentul va trai cu mult peste termenul de expirare a asigurarii, asigurare care apoi nu ii va mai fi acordata din motive medicale evidente. Pacientul iti spune ca se gandeste sa nu ia medicamentul, deoarece familia sa va obtine o oarecare siguranta financiara de pe urma mortii sale. Pacientul iti cere sfatul in privinta deciziei finale.
– atunci cand bomba atomica a fost aruncata peste Hiroshima, echipajul avionului a amutit. Capitanul Lewis a zis „Dumnezeule, ce am facut?”. Trei zile mai tarziu, cea de a doua bomba atomica a lovit Nagasaki. A doua zi, Japonia a cerut pacea. Atunci cand a trebuit sa aprobe folosirea „celei mai puternice arme create vreodata”, presedintele Americii a format un comitet format din oameni responsabili din guvern. Majoritatea consilierilor militari au fost de acord cu folosirea ei. Savanti proeminenti au spus ca nu exista o alta alternativa viabila, dar erau contrazisi de savanti la fel de proeminenti.
Dupa multe discutii, comitetul a decis ca sunt mai importante vietile salvate prin terminarea razboiului decat cele pierdute prin folosirea acestei arme.
– in timp ce armata rusa se indrepta spre vest pentru a se intalni cu Aliatii la Elbe, o patrula sovietica a intalnit-o pe d-na Bergmeier care cauta mancare pentru cei 3 copii ai ei. Ea a fost dusa intr-un lagar de prizonieri din Ucraina, fara a avea posibilitatea de a-si anunta copiii. Sotul ei fusese deja capturat in Batalia de la Bulge si era intr-un lagar de prizonieri din Wales. Odata ce s-a intors in Berlin, sotul ei a gasit copiii, dar nu si pe mama lor. In timpul asta, in Ucraina, d-na Bergmeier a aflat ca sotul si copiii incercau sa o gaseasca. Regulamentul intern al lagarului permitea eliberarea femeilor insarcinate. Asa ca d-na Bergemier a apelat la ajutorul unui prieten pentru a ramane insarcinata. Odata ce s-a verificat acest lucru, ea a fost trimisa inapoi in Germania. Familia a primit-o cu bratele deschise, chiar si dupa ce le-a explicat felul in care a fost eliberata. Iar copilul a fost acceptat in familie. Dupa botezul copilului, familia s-a intalnit cu preotul local si au discutat despre moralitatea situatiei.
Contradictia
Acest model de etica situationala pare rezonabil si corect, dar nu este. Acest model e bazat pe ideea ca Dumnezeu = Dragoste. Dar in urmatorul capitol al Bibliei gasim versetul care creaza contradictia ( Ioan 5:3 „Caci dragostea de Dumnezeu sta in pazirea poruncilor Lui. Si poruncile Lui nu sunt grele;” ). In timp ce Fletcher sustine ca oricare dintre poruncile lui Dumnezeu poate fi incalcata in mod intentionat cata vreme scopul e Dragostea, Biblia spune ca prin respectarea poruncilor divine ne demonstram iubirea fata de Dumnezeu. Incalcare unei porunci, indiferent de motiv, echivaleaza cu respingerea lui Dumnezeu. Conform aceleiasi logici, incalcarea unei porunci nu poate fi facuta cu sau prin Dragoste.
Natura pacatoasa a omului
Etica situationala e bazata in aparenta pe Biblie, dar contrazice Biblia. Exista si consideratii filozofice care sunt lasate nerezolvate. Pot oamenii, ca fiinte imperfecte ce sunt, sa actioneze doar din Dragoste? Apostolul Paul, inspirat de Sfantul Duh, a scris catre Galatieni : „Atunci pentru ce este Legea? Ea a fost adaugata din pricina calcarilor de lege, pana cand avea sa vina „Samanta”, careia ii fusese facuta fagaduinta; si a fost data prin ingeri, prin mana unui mijlocitor.” ( Galatieni 3:19 ). Acest pasaj se refera la una din legile Leviticului, care a fost „implinita” prin sacrificiul lui Hristos. Cu toate acestea, regulamente etice continua sa apara in Noul Testament. Probabil ca au acelasi scop ca cele din Levitic, au fost date din cauza tendintei noastre de a pacatui impotriva Domnului. Chiar si cei care care au fost botezati continua sa isi pastreze natura pacatoasa.
Cuvantul lui Dumnezeu
Etica situationala, desi are intentii bune, este total gresita. Legile divine nu trebuiesc nesocotite, in nici o circumstanta, sub nici un motiv. Dumnezeu stie ce e mai bine si a dat Legea cu un motiv. El nu a dat voie nici unui om sa ii ignore regulile. Daca o persoana sufera din cauza respectarii legilor divine, atunci acea persoana ar trebui sa se bucure, deoarece si Profetii au suferit la randul lor si mare a fost rasplata lor in Ceruri. Daca nu poti feri o persoana iubita de suferinta, fara a incalca una din legile divine, atunci nu o face. Deoarece le refuzi oportunitatea de a persevera si de a capata binecuvantarea divina. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca daca este sa incalci legea divina, iti atragi pedeapsa divina asupra ta. Iar daca incalci Legea eterna a lui Dumnezeu pentru o problema trecatoare cum e suferinta din aceasta lume, inseamna ca te concentrezi asupra lucrurilor lumesti si ca ignori eternitatea.
ok, ultimul paragraf este cam prea „ortodox”. In principiu, etica situationala este gresita, dar nu cred ca se aplica la fiecare caz. Cat despre
„Legile divine nu trebuiesc nesocotite, in nici o circumstanta, sub nici un motiv. Dumnezeu stie ce e mai bine si a dat Legea cu un motiv. El nu a dat voie nici unui om sa ii ignore regulile. Daca o persoana sufera din cauza respectarii legilor divine, atunci acea persoana ar trebui sa se bucure, deoarece si Profetii au suferit la randul lor si mare a fost rasplata lor in Ceruri.”
tot ce pot spune este ca in multe randuri din biblie, etica nu este deloc etica, adica cuvantul lui dumnezeu nu este deloc asa de dragastos cum ar trebui sa fie. Sa nu uitam ca biblia este un amalgam de scrieri adunate de la o groaza de autori. Asa ca, daca nu exista siguranta ca biblia este cuvantul lui dumnezeu, nu stiu cum as putea sa iau in serios legile lui. 😉
ultimul paragraf nu are ce cauta pe un site ca acesta
Nu ai citit cu atentie:
„Daca o persoana sufera din cauza respectarii legilor divine, atunci acea persoana ar trebui sa se bucure, deoarece si Profetii au suferit la randul lor si mare a fost rasplata lor in Ceruri. „
OMG.”Iar daca incalci Legea eterna a lui Dumnezeu pentru o problema trecatoare cum e suferinta din aceasta lume, inseamna ca te concentrezi asupra lucrurilor lumesti si ca ignori eternitatea.”Este unul din cele mai inteligente lucruri pe care le-am citit pana acum. Menssana , este o idee proprie?
Nu in forma in care e scrisa.
Gandeste-te la toti ipocritii care plang la inmormantarea copilului, sotiei etc. desi stiu ca se duc in locul fara de durere si intristare…. sau cel putin asa au spus altora pana acum…
Teoria ca teoria, dar practica te omoara…