Viata lui Isus

viata-lui-isusInflexiunile limbii ebraice vechi pot fi foarte inselatoare chiar si pentru savanti – si amagitoare au fost si in traducerea Bibliei. Insa, din informatiile pe care le avem, putem aduce la lumina niste lucruri putin stiute de multi.
Iacov era probabil singurul care cunostea intregul adevar despre viata lui Isus. Pana si Pavel recunoaste, probabil in semn de respect, ca Isus cel Inviat s-a aratat pentru prima oara lui Iacov. Ceea ce nu intelegem este cum invatatura lui Iacov a devenit “erezia ebionitilor” iar speculatiile lui Pavel au devenit “crestinism”. Pavel n-a respectat nici macar o singura dorinta a lui Isus. Si totusi… nu l-a propovaduit pe Isus, ci l-a transformat in Hristos, a proiectat istoricul in cosmic.
El cunoastea valoarea cuvantului, stia ca elenismul ii va universaliza crestinismul.
Dar cine a fost defapt Isus?
In Islamism, Isus este considerat unul dintre cei mai importanti profeti, insa nu este recunoscut ca fiind divin, ci un invatator. La fel era considerat si de ebioniti, urmasi ai invataturii lui Isus.

Isus din Nazaret s-a nascut intre 7-2 i.e.n, si a murit in 25 – 36 e.n. Este cunoscut ca Isus Hristos si este figura centrala a crestinismului.

Nasterea lui Isus

Potrivit unor surse, data de 25 decembrie s-a ales ca data de nastere a lui Isus deoarece coincidea cu festivitatea romana Sol Invictus, “Soarele neinvins”.

In Luca 2:1 gasim urmatorul fragment:
“In vremea aceea a iesit o porunca de la Cezar Augustus sa se inscrie toata lumea. Toti se duceau sa se inscrie, fiecare in cetatea lui. Iosif s-a suit si el din Galilea, din cetatea Nazaret, ca sa se duca in Iudea, in cetatea lui David, numita Betleem, – pentru ca era din casa si din semintia lui David, – sa se inscrie impreuna cu Maria, logodnica lui, care era insarcinata. Pe cand erau ei acolo, s-a implinit vremea cand trebuia sa nasca Maria.”

nasterea-lui-isusEvanghelistii nu s-au preocupat de data nasterii lui Isus si nici nu au scris o bibliografie a acestuia. Se mentioneaza doar “in vremea aceea, a iesit o porunca de la Cezar Augustus”. Afland data decretului, am putea afla cu aproximatie macar, luna in care s-a nascut Isus.
Un alt indiciu provine din “inscrierea aceasta s-a facut intaia data pe cand era dregator in Siria Quirinius”. Quirinius a fost de doua ori dregator, o data intre anii 8 – 6 i.e.n, iar a doua oara in 7 e.n. Cu siguranta este vorba de prima guvernare a lui Quirinius si anume 8 � 6 i.e.n.
Unii cercetatori banuiesc ca Isus s-a nascut primavara sau vara.

Calatoria lui Iosif si a Mariei a durat probabil 5 zile, distanta intre Nazaret si Betleem fiind de 170 km fiind o adevarata provocare pentru Maria, insarcinata in luna a noua. Maria a trebuit sa indure drumul greu, alimentatia neregulata si lipsa unui loc de innoptare.
Tot in Luca, gasim fragmentul: “Si a nascut pe Fiul ei intai nascut”. Luca relateaza simplu si concis faptul ca Isus a fost cel mai mare dintre copiii Mariei si ai lui Iosif. Desi biserica crede ca expresia “intai nascut” inseamna “singurul nascut”, trebuie constatat ca in acel fragment gasim “prototokos”, insemnand “primul nascut”, nu “monogenes”, “singurul nascut”. Acest lucru confirma faptul ca Isus nu a fost singurul copil al Mariei si al lui Iosif, ci a fost primul dintre ei. Lucru confirmat si de alte documente istorice, ce arata ca Isus a mai avut inca patru frati si doua surori (sau chiar mai multe).

Copilaria lui Isus

Fara indoiala Isus a fost un copil inteligent, asta reiese si din numeroasele texte ce vorbesc despre el.

Minunile facute de Isus in copilaria sa apar in mai multe texte apocrife, cu anumite adaugari si schimbari, insa ele lipsesc din evangheliile canonice. In evangheliile canonice Isus dispare pe la varsta de 12 ani, dupa ce predica in Templu si reapare la varsta de aproape 30 de ani, cand a fost botezat de Ioan Botezatorul.
Spatiul acesta este umplut insa de evangheliile apocrife, care ne formeaza o imagine total diferita a lui Isus, fata de cum il stim din evangheliile Noului Testament.
In Evanghelia dupa Matei copilaria lui Isus lipseste total. In Marcu, apare doar in momentul in care parintii il pierd pe Isus, regasindu-l in Templul din Ierusalim, aflat printre invatati. Nici in Evanghelia dupa Ioan nu avem indicii cu privire la copilaria lui Isus, acesta incepand cu venirea lui Ioan Botezatorul. In Evanghelia lui Luca aflam mai multe despre nasterea lui Ioan Botezatorul, iar Isus apare doar la varsta de 12 ani, predicand la Templu. Urmeaza apoi un spatiu gol unde nu gasim nimic despre el, si reapare la varsta de 30 de ani.
Copilaria sa poate fi gasita in Evanghelia lui Pseudo-Toma si in numeroase texte apocrife si legende. Nu stim insa daca acestea relateaza adevarul, cert este ca toate scrierile despre Isus referitoare la copilaria acestuia au fost declarate apocrife si nu au fost acceptate.

Evanghelia lui Pseudo-Toma relateaza multe intamplari din copilaria lui Isus care nu sunt incluse in Evangheliile canonice.

In “Evanghelia lui Pseudo-Toma” sau “Povestirile lui Toma” gasim parca un alt Isus. Acest text enumera o serie de minuni pe care Isus le-ar fi facut in vremea copilariei sale.
Evanghelia lui Pseudo-Toma relateaza o intamplare pe cand Isus avea cinci ani:
“Copilul Isus, pe cand avea cinci ani, se juca dupa ploaie in albia unui suvoi: aduna apele murdare in cateva gropi si le limpezea cu un singur cuvant poruncitor. Framantand apoi cu mainile noroiul moale a plasmuit douasprezece vrabii. A facut aceasta intr-o sambata. Mai mult copii se jucau impreuna cu el. Un iudeu care a vazut ca Isus se juca in ziua de sabat a alergat si l-a parat tatalui sau zicand: Iata, fiul tau se joaca la parau; a facut douasprezece pasari de noroi profanand ziua sabatului. Iosif veni la parau si vazandu-l pe Isus incepu sa-l certe: De ce faci in zi de sabat ce nu este ingaduit? Dar Isus, lovindu-si palmele una de cealalta, striga vrabiilor de noroi: Luati-va zborul! Si pasarile au batut din aripi si s-au indepartat cu mare larma.
Iudeii care erau de fata s-au inspaimantat. Apoi au mers si au povestit mai marilor lor isprava lui Isus.”
Cand un alt copil ii tulbura apa cu care se juca, Isus il usca asemenea unui copac – ceea ce va face multi ani mai tarziu cu pomul fara rod, probabil singurul act de “cruzime” al varstei adulte.

Aceste intamplari ce-l descriu pe Isus ca pe un mic vrajitor cu cunostinte de Kabbalah si alchimie, ce poate da viata pasarilor din lut, dar care si omoara copii nevinovati, pot fi o sursa pentru cei in cautare de senzational. Interesant este faptul ca toti marii fondatori de religii – desi el se pare ca nu si-a dorit sa se enumere printre ei – au coagulat in jurul lor o serie de traditii cu marturisiri fabulatorii, in cadrul carora insusirile personajului principal sunt exacerbate pana la ridicol.
Pe un alt copil, care il imbranceste in fuga, il blesteama, iar copilul se prabuseste mort. Parintii care vin sa se planga blajinului Iosif de cruzimea lui Iisus raman aproape imediat orbi. Nici Iosif, care il mustra, nu scapa de amenintari : “Oare nu stii ca sunt al tau ? De ce ma superi? ” Invatatorii care incearca sa il invete tainele literelor sunt inmarmuriti in fata intelepciunii lui Isus, dar un dascal ce indrazneste sa il loveasca moare in clipa urmatoare. Chiar daca ii iarta la un moment dat pe cei cazuti “sub puterea blestemului” sau, textul nu ne spune daca si cei morti au fost inviati. Un Isus straniu, crud, violent in puterea sa nelimitata, un Mantuitor care se joaca la varsta copilariei cu puterea ce i-a fost data. Intelept, stiind ca este un invatator si ca va trebui sa ii mantuiasca pe ceilalti, nu ezita sa ii pedepseasca insa cu cruzimea unui copil.

Aceste fapte aveau mai tarziu sa-i provoace probleme, din ce in ce mai multi oameni il doreau mort. Mai tarziu Isus va fi dus alungat din Egipt. “Dupa moartea lui Irod, Iosif a iesit din Egipt si l-a dus pe Isus in pustiu pana cand aveau sa se potoleasca cei din Ierusalim, care doreau sa ia viata copilului (Isus).”

Tot in aceasta evanghelie, Isus ii tine lui Zaheu ” care incercase sa-l invete literele alfabetului ” o predica cel putin ciudata, si este arogant cu invatatorul.

Restul Evangheliei dupa pseudo-Toma (a nu se confunda cu Evanghelia dupa Toma) este o insiruire de minuni realizate de Isus in primii ani ai vietii sale. Persoajul Isus cel crud dispare in ce-a de-a doua jumatate a evangheliei, lasand loc celui cu iubire pentru oameni, care le castiga iubirea prin miracolele sale.
Isus invie un copil care cazuse de pe acoperis, invie un taietor de lemne, il vindeca pe Iacob (probabil este vorba de fratele sau) dupa ce acesta fusese muscat de o vipera, invie un copil rapus de o boala, invie un zidar in timp ce acesta isi construia casa.
Evanghelia lui Pseudo-Toma este destul de ciudata, in prima parte prezentandu-ne un Isus crud si nemilos, ca mai apoi acesta sa devina unul milostiv care-si ajuta aproapele. Sa fie oare adaugari din mituri si legende iudaice sau din alte apocrife crestine?

“Cand avea doisprezece ani parintii sai au mers, ca de obicei, sa petreaca Pastile la Ierusalim. Si dupa ce-a trecut sarbatoarea au pornit inapoi spre casa. Pe drum insa copilul s-a razgandit si s-a intors la Ierusalim. Parintii nevazandu-l, socoteau ca o fi cu alti tovarasi de calatorie.
Trecu o zi. Dupa ce l-au cautat pe la rude si nu l-au gasit, s-au ingrijorat si au hotarat sa mearga iar la Ierusalim. Abia dupa trei zile au dat de el, asezat in Templu, in mijlocul invatatilor pe care-i asculta si intreba despre Lege.
Cu totii priveau si se minunau cum un copil poate sa inchida gura batranilor si invatatorilor poporului, explicand foarte limpede capetele Legii si parabolele profetilor.”

Evanghelia araba a copilariei Mantuitorului

Un alt text important in care gasim relatari cu privire la copilaria lui Isus este Evanghelia araba a copilariei Mantuitorului.
Nu putem spune din start ca aceste evanghelii, considerate eretice, sunt false si neadevarate pentru ca nu avem nicio baza pentru a afirma acest lucru. Nu se afla in nicio contradictie cu vreo evanghelie canonica pentru ca in cele canonice nu s-a vorbit nimic despre aceasta perioada a copilariei sale. Probabil tocmai din acest motiv…
Desi aceste carti nu au fost pana acum acceptate, unele din invataturile lor au fost trimise pe cale orala, in ciuda bisericii. Astfel, ne aducem aminte probabil de orele de religie din scoala primara, unde ne-a fost povestit cum Isus a dat viata pasarilor din lut.
In aceasta evanghelie gasim multe intamplari relatate si in Evanghelia lui Pseudo-Toma. Invierea copilului cazut de pe acoperis, vrabiile din noroi, blestemul unui copil care l-a imbrancit pe Isus, intamplarile cu “invatatorul neinvatat” care dorea sa-l invete pe Isus literele alfabetului etc.
Aici mai gasim niste fragmente in care Isus vorbeste despre astronomie, fizica, medicina, despre calitatile trupului, despre tumori si efectele lor si despre altele care “mintea nici unei creaturi nu le-ar putea cuprinde.” Acestea sunt prezentate intr-un dialog cu un filozof de la Templu, in cele 3 zile cat acesta a stat acolo.

Nici aici nu gasim prea multe informatii despre viata lui Isus dupa 12 ani si pana la botezul sau.
“Din ziua aceea isi ascunse minunile tainice si se ocupa cu studiul Legii pana la varsta de 30 de ani.”

Evanghelia lui Pseudo-Matei

Evanghelia lui Pseudo-Matei aduce detalii surprinzatoare cu privire la copilaria lui Isus, insa nici aceasta carte nu poate fi considerata veridica si de luat in seama pentru a completa puzzle-ul vietii lui Isus. Aici sunt prezentate scene in care Isus “mergea inaintea balaurului si le poruncea sa nu faca rau nimanui”, sau cum ii porunceste unui palmier sa isi aplece crengile si apoi sa le ridice etc.
Aceste relatari pot fi interpretate doar simbolic sau alegoric, fapt ce ar putea da nastere unor interpretari grosiere. Cartea este plina de invataturi, insa nu ofera nimic despre istoricul Isus.

Isus intre 12 si 30 de ani

Nu se cunosc prea multe despre Isus in aceasta perioada. Insa despre cum acesta isi castiga traiul gasim urmatorul incidiu: “Nu este acesta tamplarul, feciorul Mariei, fratele lui Iacov, al lui Iose, al lui Iuda si al lui Simion? Si nu sunt surorile Lui aici intre noi?” (Marcu 6.3).
Acest pasaj confirma faptul ca Isus isi castiga existenta lucrand ca tamplar si pana la varsta de 30 de ani a stat probabil pe langa tatal sau, ajutandu-l la diverse munci.
Isus era un tamplar, insa isi petrecea mult timp invatand. Una din regulile evreiesti pentru copii de parte barbateasca, daca simteau chemarea, era ca pana la varsta de 11 ani sa cunoasca Torah, primele 5 carti ale Vechiului Testament. Isus era un om care cunostea foarte bine Scriptura, lucru ce l-a ajutat sa devina mai apoi invatator.

Este asadar destul de cert faptul ca Isus intre varsta de 12 si 30 de ani a stat in casa tatalui sau Iosif unde invata si practica mestesugul tamplariei pentru a-si castiga in mod cinstit existenta.

isus-reconstituireIsus dupa 30 de ani

Isus era un rabi, un invatator al Legii (i se spunea “Rabuni” sau “Invatatorule”) si-a petrecut mult timp in lucrarea de la Templu si isi castiga existenta ca tamplar. (In stanga in imagine, reconstituirea fetei lui Isus)

Isus a inceput sa predice dupa ce a fost botezat de catre Sfantul Ioan Botezatorul, la varsta de aproape 30 de ani. Dupa botezare, Isus a facut mai multe minuni.
Prima minune a lui Isus a fost minunea de la Cana, unde a preschimbat apa in vin. Printre cele mai cunoscute minuni ale sale se enumera scoaterea duhurilor rele din oameni, vindecari (orbi, ciungi, leprosi), potolirea furtunii, inmultirea painilor si a pestilor etc.

Isus a vindecat oameni de duhurile rele, ritual practicat si astazi.
Exorcismul este un ritual prezent in multe religii si culturi. Cele mai vechi referinte cu privire la posedare provin de la sumerieni. Acestia credeau ca toate bolile trupului si ale mintii sunt cauzate de niste spirite ale mortilor care salasluiau in Infern.
Mai tarziu, ritualurile de exorcizare sunt mentionate si in Noul Testament.
Potrivit invataturii Bisericii, diavolul are o anumita stapanire asupra oamenilor. Apostolul Pavel il numeste dumnezeul al acestei lumi. Si Isus il descrie pe diavol drept stapanitor al acestei lumi (2 Cor 4, 4). Si Isus a practicat astfel de ritualuri de exorcizare.
El si-a dedicat toata viata invingerii raului. Numeroase episoade din Evanghelii unde Isus elibereaza indracitii sunt si astazi jucate de preotii crestini si catolici.
In vremea respectiva se atribuiau Satanei tot ce era rau, inclusiv anumite fenomene care astazi tin de domeniul psihiatriei. Orice boala era de vazuta ca un semn al puterii Raului asupra omului, iar interpretarea putin exagerata a scripturilor, cum ca scotea – la propriu – draci din oameni este cel putin periculoasa. Oamenii erau bolnavi, iar Isus ii vindeca de Rau / boala (Satan).

In acea perioada, lumea era una a supranaturalului, in care multi oameni considerati magi faceau asemenea minuni: imparatul Vespasian vindeca oameni, Apollonius din Tyana savarsea vindecari miraculoase, etc.

isus-si-discipoliiScripturile nu ne dau prea multe amanunte despre cum vindeca el bolnavii, acestea raman inca un mister.

Aceste vindecari facute de Isus au ajuns si la urechile rudelor lui. Gasim in Marcu 3:21 : Rudele lui Isus, cand au auzit cele ce se petreceau, au venit sa puna mana pe El. Caci ziceau: “Si-a iesit din minti.”
Marcu 3:22 Si carturarii, care se pogorasera din Ierusalim ziceau: Este stapanit de Beelzebul; scoate dracii cu ajutorul domnului dracilor.

Isus nu numai ca a devenit cunoscut prin invataturile sale, insa a provocat multe suspiciuni. Din acel fragment ne dam seama ca nici rudele sale nu intelegeau ce se intampla cu el.

Familia lui Isus

Franturile, puse cap la cap, ne ofera astazi cateva informatii pretioase. Ebionitii, urmasii invataturilor lui Isus, sustineau ca acesta a fost fiul natural al Mariei si al lui Iosif. Insa Isus nu a fost singurul copil al Mariei si al lui Iosif. Din Marcu 6.3 si din alte cateva surse aflam ca Isus mai avea inca patru frati si doua surori: Iacov (unele surse indica numele Iacob), Iose (Iosif), Iuda si Simion. Numele celor doua surori nu este cunoscut, iar in biblie femeile nu sunt mentionate, cu mici exceptii.

Unele scrieri indica faptul ca Isus ar fi fost insurat si ar fi avut – destul de probabil – si copii.
Maria Magdalena s-a nascut probabil intr-un oras de pescari foarte sarac, numit Magdala. Papa Grigore a spus ca Maria Magdalena era o femeie cu un statut de femeie usoara. Isus ar fi salvat-o de la uciderea cu pietre de catre iudei, apoi ea si-ar fi cerut iertare, spalandu-i picioarele. Acest ritual facea parte din traditia evreiasca a casatoriei, unde femeia era supusa barbatului.
Gasim intr-o evanghelie a lui Filip, descoperita la Nag Hammadi:
“Si in compania Mantuitorului a fost Maria Magdalena. Hristos a iubit-o mai mult decat pe toti ucenicii, [si o] saruta adesea pe ea pe gura. Restul ucenicilor au fost jigniti de catre aceasta si si-a exprimat dezaprobarea”.

Nu se stie cu certitudine daca Isus a fost insurat, sau daca aceasta chiar a fost sotia lui. Biblia nu mentioneaza acest lucru. Interesant este faptul ca nici sotiile ucenicilor nu sunt mentionate: nici sotia lui Petru, sotia lui Iuda, Ioan, Matei etc. Motivul fiind – probabil – ca femeile aveau un statut inferior, nu detineau bani si erau supuse barbatului dupa legea vechiului testament.

Judecata lui Isus

Isus a fost arestat de catre cohorta romana din Ierusalim in Gradina Ghetsimani, de unde a fost dus legat la Ierusalim, unde preotii urmau sa-l judece. Acolo s-a aflat si Nicodim si Iosif din Arimateea, discipolii lui Isus.
Isus a fost dus la Ana, fostul mare preot si socrul lui Caiafa, apoi la Caiafa, actualul mare preot de atunci.
Au fost adusi martori ce aduceau acuzatii lui Isus ca el ar fi: incercat sa darame templul si sa-l reconstruiasca in 3 zile, prorociile false, hulirea, autoploclamarea ca Fiu al lui Dumnezeu, etc.
Caiafa l-a intrebat, din curiozitate, pe Isus daca e chiar Fiul lui Dumnezeu. Isus a facut celebra afirmatie: “Da, sunt si de acum inainte il veti vedea la dreapta Tatalui Meu.” La aceste cuvinte Caiafa isi rupse vesmantul; era clar, Isus il hulise pe Dumnezeu iar asta insemna condamnarea la moarte.
Isus este batut, scuipat de multime, de soldati si de preoti.

pilat2A fost dus la guvernatorul roman al Iudeei, pe atunci Pilat din Pont. Pilat, desi un om crud, devine milos cu Isus. Gasindu-l nevinovat si la cererea sotiei sale, Claudia, cerandu-i eliberarea sa, il trimite la regele Irod Antipa. Nici Irod nu-i gaseste o vina, in schimb il batjocoreste, punandu-I o hamalida alba, la adresa ca el era proclamat: “Imparatul iudeilor”. Acesta l-a trimis inapoi la Pilat pentru a-l judeca.
Dupa multe intrebari adresate lui Isus dar care au ramas fara raspuns, Pilat ii trimite pe soldati sa-l biciuiasca, ca dupa aceasta pedeapsa sa-l elibereze.
Pilat se sinucide mai tarziu, in anul 36.

In anul 1961 arheologii italieni au descoperit o tabla de piatra pe care este gravat numele lui Pilat din Pont. Piatra masoara 80 de centimetri inaltime, 60 latime si 20 grosime. Pe piatra este scris “S TIBERIEVM” insemnand Tiberiu, iar pe al doilea rand, NTIVS PILATVS (Pontius Pilatus). Pe al treilea rand gasim si indiciul care ne confirma ca este vorba chir de Pilat, prefectul Iudeii: ECTVS IVDAE (Prefect al Iudeii).
Fapt ce contrazice evanghelia lui Luca unde este scris ca Pilat era procurator. Acest detaliu nu are o importanta deosebita. In anii 6 – 41 Iudeea era condusa de prefecti, iar intre anii 44 – 66 de procuratori.

passion-of-the-christ-3Potrivit traditiei crestine, Isus ar fi primit intre 36 – 56 de lovituri de bici. S-au folosit biciuri cu tepi de fier, facute de romani, numite flagellum. Tortura nu s-a oprit aici, scrierile crestine spun ca i s-a pus o cununa facuta din spini pe cap, l-au batut apoi cu bete de trestie si l-au batjocorit prin punerea unei hlamide rosii, semn distinctiv intalnit la consulii si imparatii romani, fiind proclamat Imparatul Iudeilor.
Daca toate acestea nu l-au omorat, nu se stie cum a carat mai apoi crucea imensa de lemn. In mod normal, dupa ce a fost biciuit, trebuia sa-l elibereze. Acest lucru nu s-a intamplat.

Isus a fost condamnat la moarte prin crucificare si a fost nevoit sa-si poarte crucea pana pe Dealul Golgota. Datorita epuizarii, pierderii de sange si a caldurii, Isus nu mai putea sa-si care propria cruce. Astfel, soldatii romani l-ar fi luat pe Simion din Cirene sa-i duca crucea.
Scrierile crestine spun ca pe drum, o anumita femeie ar fi venit la el si ar fi sters sudoarea si sangele provocat de cununa de spini cu valul ei.

Crucificarea

Crucificarea este o metoda antica de executie dureroasa in care condamnatul este legat de un lemn in forma de cruce (sau alte forme) si lasat sa atarne pana acesta murea. Termenul provine din latina “crucifixio” fiind format din “cruci” (cruce) + “ficere” (a fixa)
Crucificarea era folosinta de persi, cartagieni si de romani intre anii 600 i.e.n. si 337 e.n., cand imparatul Constantin I a scos aceasta forma de executare.
Isus Nazarineanul a fost cea mai faimoasa victima a crucificarii.

Dupa ce au ajuns pe Dealul Golgota, unde a fost ingropat Adam, primul om conform Bibliei, acolo l-au legat pe Isus de cruce de maini si de picioare, si inaltata in fata tuturor, alaturi de cei 2 talhari. Evreii si soldatii romani il batjocoreau. Isus il iarta pe un talhar si ii promite un paradis dupa moarte. Alaturi de el, statea Maria, mama lui, Maria Magdalena (anumite scrieri apocrife o considera sotia lui) si Ioan, ucenicul sau. Ioan a dus-o acasa pe Maria, mama sa, ca sa nu sufere mai mult.

isus-pe-cruceIn evangheliile sinoptice (Matei, Marcu si Luca) si in multe evanghelii apocrife si gnostice descoperite la Nag Hammadi este mentionat intunericul care s-a facut cand Isus era pe cruce. In Evanghelia lui Bartolomeu gasim: “Si cand intunericul a venit, am privit si am vazut ca ai disparut de pe cruce,” (I, 7)
In Evaghelia lui Petru, scrisa intre anii 36 – 70: “Era in miezul zilei cand intunericul a cuprins Iudeea. Multi umblau cu faclii aprinse crezand ca s-a facut noapte”. “Si a trimis Pilat dupa iudeii si le-a zis: Ati vazut ce s-a intamplat? Iar ei au raspuns: N-a fost decat o eclipsa de Soare”.
Intamplarile relatate de evanghelii s-au petrecut intr-un cerc irational de fictiune si iluzii si nu este de mirare ca fiecare dintre evanghelisti povesteste altceva.
Se pare ca doar Ioan a fost martor la crucificare. Insa nici el probabil nu a stat pana ce Isus a murit, fiind trimis de Isus sa o duca acasa pe Maria. Ceilalti evanghelisti s-au inspirat din alte zvonuri si povestiri transmise pe cale orala. Cateodata un evanghelist ori altul, pentru dramatizarea naratiunii ori pentru scoaterea in evidenta a vreunei teze, adauga produsul propriei sale imaginatii.
Insa nici intamplarile scrise de Ioan nu stim cat de veridice sunt. El si-a scris evanghelia in jurul anului 97, adica la 64 de ani de la moartea lui Isus. Se pare ca el nu si-a mai amintit de intunericul produs cand Isus era pe cruce (poate pentru ca el nu a fost prezent?).
Este posibil oare, odata cu trecerea anilor, sa se fi transmis in popor ca atunci cand Isus era pe cruce s-a facut intuneric peste pamant, pentru a i se da o dimensiune cosmica, divina, a lui Isus?

Dupa-amiaza, Isus striga cu voce tare Tatalui sau, ca si-a indeplinit sarcina pe Pamant si ca duhul sa plece din corp. Isus moare in cele din urma.

Astfel Isus a fost arestat, judecat si condamnat la moarte prin crucificare.
Suferinta si moartea lui Isus reprezinta un aspect al doctrinei salvarii in teologia crestina. Crestinii il privesc pe Isus ca pe un Mesia si inteleg moartea sa ca fiind o necesitate pentru a li se ierta pacatele.

Crucificarea lui Isus este descrisa in toate patru evanghelii, atestate si de alte surse din acea perioada.

Continuare: Viata lui Isus – Invierea
Autor: Marius, www.descopera.org




82 Comentarii

  1. tudor spune:

    Stimati cititori sinceri!

    Ma adresez doar acelora dintre dvs. care sunt sinceri si doresc sa afle adevarul despre acest Isus, care este Hristosul lui Dumnezeu!

    Toata lumea stie ca Isus Hristos a inviat a 3-a zi. Deci, acum este viu. Daca este viu si este Dumnezeu adevarat, atunci poate fi intalnit! Singura modalitate de aL intalni este prin rugaciunea sincera! Va garantez ca El o va onora!. Acest aspect este foarte verificat in special de cei in suferinta, care in mod normal nu mai au nici o sansa. Sunt unul din ei, am avut onoarea sa experimentez ce inseamna atingerea lui Dumnezeu si credeti-ma ca acum pentru mine toate filozofiile pe acest subiect sunt egal zero. Am experimentat pe Isus in viata mea personala,I-am vazut puterea si dragostea si mi-e de ajuns. Va invit sa faceti la fel. Dumnezeu sa va binecuvinteze!

  2. Bischin spune:

    Luca 3:”1. În anul al cincisprezecelea al domniei lui Tiberiu Cezar, – pe când Pilat din Pont era dregător în Iudea, Irod, cârmuitor al Galileii, Filip, fratele lui, cârmuitor al Ituriei şi al Trahonitei, Lisania, cârmuitor al Abilenei,”
    DECI:”Augustus Octavian Caesar (n. 23 septembrie 63 î.Hr., Roma — d. 19 august 14 d.Hr.”
     De la Wikipedia, enciclopedia liberă: Augustus Octavian Caesar a  domnit intre 16 ianuarie 27 î.Hr.– 19 august 14 d.Hr.”
    DECI IN ANUL AL 15-LEA al domniei lui AUGUSTUS CEZAR …!AUGUSTUS OCTAVIAN CEZAR domnea din anul 27 ien[i.Hr.]…! Deci 27-15=12!!!
    DECI IN ANUL 12 IDHr…DOMNUL IISUS HRISTOSUL AVEA 30 DE ANI si A FACUT CE TREBUIA FACUT  DREPT ,A IMPLINIT DREPTATEA, A FOST BOTEZAT DE IOAN BOTEZATORUL si a IMPLINIT PROROCIILE…SI A FOST RASTIGNIT si a INVIAT IN ANUL 9 IDHr. …!!!
    DECI DOMNUL IISUS HRISTOSUL  A FOST NASCUT IN ANUL 42 IDHr.  …DECI CU 42 DE ANI MAI INAINTE decat ce ESTE CONSIDERAT IN ZILELE NOASTRE ANUL 0…!!! 
    DECI OMENIREA TRAIESTE INTR-O MARE,MARE MINCIUNA…!OMUL FARADELEGII A SCHIMBAT VREMURILE,SARBATORILE +LEGEA LUI DUMNEZEU…!!!

Adauga un comentariu sau poti sa discuti si pe FORUMUL nostru!